כתבה בעיתון "שבע"-מצב ענף הבניה בדרום

צילום: סטודיו רועי,יח"צ

 

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים באר שבע והנגב אלי אביסרור, תוקף בראיון מיוחד ל"שבע", את ממשלת ישראל ובמיוחד את שר האוצר משה כחלון, אבל גם את ראשי הרשויות בדרום. "אני גם לא מבין למה בכלל צריך לעשות 'מחיר למשתכן' במרכז, כי אם לא תהיה שם התוכנית, אנשים לא יקנו דירות במרכז, אלא יעברו לגור פה בנגב".

 

שוק הנדל"ן בבאר שבע ובדרום איננו מצוי, בימים אלה, בשיאו ואף נראה שהמצב בשטח די חמור. כדי להבין עד כמה הדבר חמור (אם בכלל…), שוחחנו עם יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בנגב, אלי אביסרור, ומצאנו אותו תוקפני במיוחד כלפי הממשלה (ובייחוד שר האוצר, משה כחלון…) וראשי הרשויות בדרום, אך די רגוע ביחס למצב הנדל"ן באזור.

אלי, תרגיע אותנו. האם שוק הנדל"ן הדרומי נמצא במשבר?

"מה שקורה בדרום בתחום הנדל"ן מתרחש בשני העשורים האחרונים בכל הארץ: עליות וירידות, ובסופו של דבר המחירים קופצים כלפי מעלה, בצורה גסה ולא באופן סביר. אנחנו עכשיו בהאטה במכירות של דירות. בשנה החולפת, לפי מה שפורסם, היתרי הבנייה שניתנו בבאר שבע היו בירידה גדולה מאוד, ולכן היו גם פחות התחלות בנייה בעיר. כרגע, אין דירות גדולות במלאי לקבלנים, שאפשר להגיד שנתקעו איתן. אולם, אם לא ישחררו את 'הפקק' הזה, וישנו את השיטה, ברור שיהיה מחסור בדיור, ואז המחירים יעלו".

מטבע הדברים, במצב לא יציב כזה, קיים חשש לחוסנם של הקבלנים בנגב, במיוחד הקטנים שבהם. גם פה אביסרור מרגיע: "בניגוד למה שהיה במשבר הרציני הקודם ב-2000, אני לא רואה שיש בעיה ליזם כזה או אחר, כי בניגוד לעבר יש פיקוח גדול יותר של הבנקים, מ-2010, עם התקנת החוק, המגן על הדיירים. לפי חוק זה, הכסף של הרוכש נמצא בחשבון הליווי, וכתוצאה מכך כל פרויקט שהתחיל, יסתיים בהצלחה. אני נפגש עם כל הקבלנים שלנו, ואינני מזהה איזו בעיה איתם. השוק עדיין יציב, ואני מאמין שהוא ימשיך להיות כך, למרות המעורבות הגדולה מדיי של האוצר, המכפיש את הקבלנים כמעט כל יום".

הפכו אתכם למעין גזלנים…

"אומרים באוצר, שהקבלנים גרמו לעליית המחירים, והפקיעו מחירים, ושעליית המחירים היא בגללם, כאשר ההיפך הוא הנכון; המדינה הרוויחה על חשבון הזוגות הצעירים, עם מחירי הקרקע שעלו, ולכן עלו גם מחירי הדירות. כחלון מנסה לחפש קורבן, ואז אולי יתאהבו בו האזרחים, אבל זה לא עוזר לו, כי מה שהוא אומר לא נכון. קיים רווח סביר של קבלן, שאי אפשר להיכנס לליווי פרויקט אם אין לך רווח כזה, של בין 12 ל-15 אחוזים; הבנק פשוט לא ייתן לך ליווי. אלו אמירות של בן אדם, שאיבד את הדרך. ויש לו אחריות גדולה מאוד, גם על הענף עצמו, שהוא מוביל במשק, ואפילו מחזיק אותו. לא ייתכן, שכחלון יפגע בענף בצורה כזו. צריך לגבש תוכנית פעולה ביחד, ואני בעד לייצב את המחירים, ושכל אחד ישמור על האינטרסים שלו, אבל לא בצורה כזו מוגזמת וגסה בתקשורת נגד הקבלנים. זה גם לא מתאים לו".

"איבדנו את הדרך"?
ואביסרור מדגיש: "מאז שיצאה לדרך תוכנית 'מחיר למשתכן', אני יוצא נגדה, כי הדרום והצפון הפריפריאליים הם החלקים הגדולים ביותר במדינה, שנפגעים ממנה. כל זוג צעיר או יוצא צבא שרוכש דירה, קיבל בעבר מענקי דיור מהמדינה, וכמעט שלא הביא כסף מהבית. היום, המימון יותר נמוך עבור דירות יותר קטנות, ועדיין צריכים להביא כסף מהבית. באזור הדרום החיסכון נמוך (בין 100 ל-200 אלף שקלים בלבד, לעומת דירה בשוק החופשי), ואילו במרכז ההפרש הוא בין 700 ל-800 אלף שקלים. אולם, בסוף היום, אני מעריך שכשיאוכלסו הדירות ב'מחיר למשתכן' העלות שלהן תהיה שווה, ואולי אפילו גבוהה יותר מאשר אותה דירה בשוק החופשי".

כיצד?

"כי הקרקעות עדיין לא זמינות (לוקח שנתיים שלוש עד תחילת הבנייה), ולוקח חמש שנים להקים את הדירות. אם תיקח בחשבון את שכירות הדירה הזמנית ומדדי תשואות הבנייה, עלות דירה ב'מחיר למשתכן' יכולה אפילו לעבור את עלות הדירה בשוק החופשי. אני גם לא מבין למה בכלל צריך לעשות 'מחיר למשתכן' במרכז, כי אם לא תהיה שם התוכנית, אנשים לא יקנו דירות במרכז, אלא יעברו לגור פה בנגב. במצב הנוכחי, לא ברור למה שירכשו פה דירה".

והוא מוסיף: "בעבר, תמיד נתנו עידוד לפריפריה, והיום הממשלה לא שמה את הפריפריה בסדר העדיפויות שלה; בפה היא מדברת בעדה, אבל בביצוע היא פוגעת במי שרוצה לבוא לדרום או לצפון או במי שגר שם. צריך לתת מענק דיור של 400 אלף שקלים, ולהוסיף לזה תנאי של התחייבות למגורים בדרום או בצפון ל-10 שנים, ואז הם כבר לא יעזבו. במקום זה, נותנים מענק של 800 אלף שקלים למי שרוכש דירה במרכז. מה, איבדנו את הדרך"?

אז מה הולך להיות?

"בטוח שהשוק יחזור למה שהיה בעבר, וגם בטוח שמה שהיה הוא שיהיה, כי דירה זה מוצר נצרך, ואין אלטרנטיבות אחרות. האוצר גם דאג לסלק את כל המשקיעים, כשהעלה את מס הרכישה לשמונה אחוזים, מה שהפך את הכל לפחות כדאי, וזה גם גורם להאטה. השנה, פורסם על עוד כמה אלפי יחידות דיור, שיפורסמו בבאר שבע ב'מחיר למשתכן', כאשר הקרקעות עדיין לא זמינות לבנייה. אם יהיו זוכים, אלו יהיו משקיעים צעירים מהמרכז, שישכירו את הדירות בשלב ראשון, ואחרי חמש שנים ימכרו אותן, למרות שאני לא יודע אם גם זה יהיה כדאי להם. וכך, הם ימשיכו לגור במרכז, וישכירו את הדירות שלהם פה. פשוט ישרא-בלוף. אני קורא לכל ראשי הרשויות בדרום להתאחד ולהילחם מול השלטון והאוצר, כדי להחזיר את סדר העדיפויות למה שהיה בעבר, ולתת עדיפות לנגב. לא ראיתי עד היום, שנעשתה איזשהו פעילות מיוחדת בעניין"…

"למי יבנו את הדירות"?
ומה על ראשי הרשויות לתבוע מהמדינה? אביסרור: "כשמעתיקים בסיס צה"ל לנגב, ראשי הרשויות צריכים לדרושים כמות מינימלית של אנשי קבע, שיבואו לגור כאן. תראה מה קרה בעיר הבה"דים; לקחו את הקרקע, וניצלו אותה לבנות בסיס גדול, ואין אף קצין או איש קבע שגר בנגב. ואין גם שום קבלן תחזוקה או משהו כזה, שעובדים בעיר הבה"דים, רק פועלי ניקיון. אין כאן בעצם שום תרומה לאזור מהפרויקט. כבר בזמנו, התרעתי על כך בפני ראשי הרשויות, וביקשתי מהם לא לתת לצבא להיכנס לפה בלי התחייבות לכמות מסוימת של משפחות שיבואו לגור בנגב, ואנחנו רואים את התוצאה. הפכנו להיות מחנה עבודה פה. כל הכבוד לכבישים ולתשתיות, אבל במקרה הזה הם פוגעים בנגב. המסחר כאן לא מרוויח מהבכירים שבאים לפה, כי אף אחד לא עובר דרך החנויות. ראשי העיריות באזור שלנו מצוינים בתוך הערים שלהם, מעל ומעבר למצופה, אבל הם צריכים להילחם על הנגב מול הממשלה, שרק מדברת על מתן עדיפות לנגב"

הכתבה על ידי העיתון "שבע" של מעריב