הצפת השוק בעקבות תוכנית 'מחיר למשתכן' והסכמי הגג שנחתמו בין הממשלה לעירייה, גרמו לכך שהמכרזים הפכו לבעלי רמת סיכון גבוהה.

ארגון הקבלנים והבונים באר שבע והנגב: "השוק סובל מחוסר איזון בין היקף המכרזים לכמות הרוכשים"

בשורה קשה לשוק הנדל"ן בבאר שבע. בשבוע שעבר נסגרו 19 מכרזים לקרקע המיועדת לבניית 2,100 יחידות דיור, מבלי שאף קבלן הגיש הצעה להתמודד באותם מכרזים.

בנייה בבאר־שבע. הקבלנים טוענים שהשוק מוצף ולא מאוזן. צילום: הרצל יוסף

הסיבה לכך נעוצה לטענת הקבלנים באזור בהצפת בשוק בעקבות תוכנית 'מחיר למשתכן' והסכמי הגג שנחתמו בין הממשלה לעיריית באר שבע. בארגון הקבלנים בנגב ציינו השבוע כי שוק הנדל"ן בבאר שבע סובל מחוסר איזון בין היקף המכרזים לדירות לבין כמות הרוכשים בשוק, ולכן דירות רבות שנבנו עד כה לא אוכלסו ונותרו ריקות.

המכרזים שנסגרו בשבוע שעבר לאחר שלא הוגשה אליהם כל הצעה היו על קרקעות צפונית לשכונת רמות ובשכונת הפארק שבדרום העיר, הסמוכה לסניף 'איקאה'.

"הקבלנים", אומר יו"ר ארגון הקבלנים בנגב, אלי אביסרור, "עושים את החשבון הכלכלי שלהם ומנתחים את הסיכונים שלהם. זה שאף קבלן לא ניגש למכרזים האחרונים מצביע על רמת הסיכון הגבוהה. במצב זה גם הבנקים מסתכלים על הסיכון באזור ברמה גבוהה יותר מכפי שהיה בעבר".

"אני קורא לעיריות בנגב ולמשרד האוצר לקיים דיון סביב שולחן עגול יחד איתנו ולבחון מחדש את התוכניות כדי למצוא פתרונות חיוביים להמשך בנייה, מצד אחד, ולנושא הביקושים, מהמצד השני".

מנכ"ל ארגון קבלני הנגב, צביקה ליבנה, ציין כי "הסכמי הגג יצרו מצב בו העיריות בנגב לקחו על עצמן לבנות מספר יחידות דיור הגדול פי שלושה או פי ארבעה מכושר הקליטה של השוק. מהיכן יגיעו פי שלושה רוכשים? צריך לעודד אותם להגיע ממרכז הארץ ולגרום גם לזוגות הצעירים בדרום שיישארו ולא יעברו למרכז".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "תוכנית 'מחיר למשתכן' נותנת מענה לזוגות צעירים לרכוש דירה ראשונה בהנחה משמעותית ומגדילה את היצע הדירות בארץ. הסכם הגג בבאר שבע זוכה להצלחה גדולה ונושא פרי לטובת תושבי העיר והסביבה".

"עד כה שווקו בעיר 3,237 יחידות דיור, מהן 2,316 דירות בהנחה ממוצעת של 256 אלף שקל ביחס לשוק החופשי. המכרז המדובר יילמד לעומק ותיבחן אפשרות לקדמו בתקופה הקרובה בשיתוף עם העירייה".

לאתר הכתבה לחץ כאן