דירות רבות שנבנו בבאר שבע עומדות ריקות, 19 מכרזים של מחיר למשתכן נסגרו מבלי שאף קבלן ניגש אליהם והצעירים מעדיפים את מרכז הארץ

כתבה של עיתון ברנז'ה

בשורה קשה לשוק הנדל"ן בבאר שבע: 19 מכרזים נסגרו מבלי שאף קבלן ניגש אליהם. זאת כתוצאה מהצפת השוק בעקבות תכנית מחיר למשתכן ובעקבות הסכמי הגג שנחתמו עם העירייה. הקבלנים מהאיזור דורשים רפורמה ומזהירים מפני קריסת שוק ההבניה למגורים בדרום. ענף הבניה בגנב הוא אחד הקטרים הכלכליים של האיזור, מקור פרנסתם של בעלי מקצוע, אנשי שיווק ועוד. אם הוא מדדה, הכלכלה המקומית מקרטעת - עוד יותר ממצבה הקשה כיום.

ביום רביעי האחרון נסגרו 19 מכרזים לקרקע המיועדת ל-2,100 יחידות דיור, מבלי שאף לא קבלן אחד הגיש הצעה להתמודד במכרזים אלה. שוק הנדל"ן בבאר שבע סובל מחוסר איזון בין היקף המכרזים לדירות לבין כמות הרוכשים בשוק, ולכן דירות רבות שנבנו עד כה, לא אוכלסו ונותרו ריקות. המכרזים שנסגרו היו על קרקעות בשני איזורים בעיר: צפונית לשכונת רמות ובשכונת הפארק שבדרום העיר, הסמוכה לסניף איקאה. לכאורה מיקומים אטרקטיביים, שהיו אמורים למשוך אליהם זוגות צעירים להיות חלק ממהפכת ההיי טק והסייבר של באר שבע, בירת ההזדמנויות. המציאות, קצת אחרת. השכר בבאר שבע נמוך משמעותית מזה המשולם במרכז הארץ, הממשלה לא נותנת הטבות למי שמתגורר בבאר שבע ודברים בסיסיים, כמו חינוך או בריאות, אינם ברמה של עיר במרכז הארץ.

ארגון הקבלנים והבונים בבאר שבע והנגב הזהיר: מחיר למשתכן לא מיטיב עם הנגב, רק עם איזורי הביקוש במרכז

ארגון הקבלנים והבונים באר שבע והנגב חזה את סגירת המכרזים והתריע בפני שר האוצר, משה כחלון ובפני שרת השיכון והבינוי, יפעת ביטון שאשא. בכנס שנערך ע"י ארגון הקבלנים בנגב בים המלח לפני כחודש והשתתפו בו מאות קבלנים, אמר אלי אביסרור, יו"ר קבלני הנגב: "תכנית מחיר למשתכן היא תכנית שמיטיבה רק עם חלק מהיישובים בארץ. בניגוד לחזון בן גוריון ליישב את הפריפריה, המדינה נותנת הנחות בגובה של מליון ש"ח לזוגות צעירים שמעוניינים לרכוש דירה במרכז הארץ, בעוד שבפריפריה ההנחה היא קטנה ביותר. הצעירים מעדיפים להנות מרווחים ותשואה גבוהה יותר. אנו דורשים מהממשלה להתערב בהקדם, לייצר עדיפות לפריפריה ולייצר רפורמה לפני ששוק הנדל"ן בדרום יפגע בצורה משמעותית". 

 

תנופת הבניה בבאר שבע. משפיעה על כלכלת האזור (צילום: דני בלר)


צביקה ליבנה, מנכ"ל ארגון קבלני הנגב אמר: "הסכמי הגג יצרו מצב בו העיריות בנגב לקחו על עצמן לבנות מספר יחידות דיור הגדול פי 3 או פי 4 מכושר הקליטה של השוק. מהיכן יגיעו פי 3 רוכשים? צריך לעודד אותם להגיע ממרכז הארץ ולגרום גם לזוגות הצעירים בדרום שישארו ולא יעברו למרכז. עידוד לזוג צעיר משמעו לתת לו מענק מותנה, בתנאי שיגור בדירה 5 שנים לפחות. מענקים כאלה היו בעבר והם אכן יצרו מצב של הגירה חיובית שהביאה אוכלוסייה לנגב".

אלי אביסרור: ''העובדה שאף קבלן לא ניגש למכרזים האחרונים מצביעה על רמת הסיכון הגבוהה''

 
אלי אביסרור הוסיף: "קבלנים עושים את החשבון הכלכלי שלהם ומנתחים את הסיכונים שלהם. העובדה שאף קבלן לא ניגש למכרזים האחרונים מצביעה על רמת הסיכון הגבוהה. במצב זה גם הבנקים מסתכלים על הסיכון באזור ברמה גבוהה יותר מכפי שהיה בעבר. אני קורא לעיריות בנגב ולמשרד האוצר לקיים דיון סביב שולחן עגול יחד איתנו, ולבחון מחדש את התכניות, במטרה למצוא פתרונות חיוביים להמשך בניה מצד אחד, ולנושא הביקושים מהצד השני".


אלי אביסרור, יו"ר קבלני הנגב: "תכנית מחיר למשתכן היא תכנית שמיטיבה רק עם חלק מהיישובים בארץ. בניגוד לחזון בן גוריון ליישב את הפריפריה, המדינה נותנת הנחות בגובה של מליון ש"ח לזוגות צעירים שמעוניינים לרכוש דירה במרכז הארץ, בעוד שבפריפריה ההנחה היא קטנה ביותר. הצעירים מעדיפים להנות מרווחים ותשואה גבוהה יותר. אנו דורשים מהממשלה להתערב בהקדם, לייצר עדיפות לפריפריה ולייצר רפורמה לפני ששוק הנדל"ן בדרום יפגע בצורה משמעותית"

לפני כמה חודשים שוחחנו עם דייר, שקנה בית באחד הבניינים החדשים בעיר. הוא היה מרוצה מאוד מהדירה, שיפור לעומת ביתו הקודם אך התפלא למשמע השקט המוזר במקום. ''גרתי בשכונה י''א הרבה שנים. אתה שומע מכוניות, ילדים, כלבים, עולים לשכנים, פה אין רעש בכלל. התברר לי שהדירות בקומה ריקות והקומה מתחת לא אוכלסה ואז יצאתי לרחבת הכניסה בשעות הלילה, 20:00 בערך, שעה שאנשים אמורים להיות בבית וראיתי אורות דולקים במעט מאוד דירות. עם הזמן הכרתי את השכנים ואמרו לי שלא כל הדירות נמכרו''.

לפני שמביאים לבאר שבע תושבים חדשים, יש לדאוג למי שגרים פה!

עד לפני כמה שנים עוד דיברו בבאר שבע על הגעת עשרות אלפי תושבים חדשים, שיגיעו בעקבות מעבר צה''ל לנגב. היום כבר ברור שלמעבר צה''ל לנגב השפעה מזערית על האיזור ורק מעטים מוכנים לעבור להתגורר בבאר שבע, מכל מיני סיבות: תעסוקת בני/בנות הזוג, רמת שירותי הבריאות, איכות חיים, תרבות ואפשרויות קידום בקריירה האזרחית. היום כבר ברור גם, שמכרה הזהב של נדל''ן להשקעה הגיע לתחתית. הראשונים שקפצו על הרכבת הרוויחו, אחרים תקועים עם דירות ומחכים לרגע הנכון למכור. 

ללא טיפול בבעיות היסוד של הנגב, של כלל התושבים, שום קוסמטיקה לא תעזור לו. לפני שמחפשים דרכים להביא לנגב עוד אנשים, צריך אולי לדאוג לאלה שכבר מתגוררים פה: בתעסוקה, בחינוך, בבריאות, באיכות חיים. אנשים לא הולכים אחרי יחסי ציבור: בסופו של דבר הם בוחנים את הדברים הבסיסיים בחיים: מקום עבודה שייתן להם שכר הולם לכישוריהם, שכונה בטוחה שבה ימצאו את הרכב ואת גלגליו כשהם קמים בבוקר, שירותי רפואה זמינים, חינוך לילדים ברמה גבוהה, ירוק בעיניים ולא רק בטון וכל מה שאמור להיות בעיר גדולה. 

להכיר במציאות העגומה ולהחזיר את חוקי הנגב לבאר שבע!
​​​​​​​
בבאר שבע יש רמת שכר מסויימת, השכר בה נמוך מזה במרכז הארץ. הבנקים לא מנדברים אשראי ואפילו מי שמבקשים להלוות אלפי שקלים לגישור על פערי הכנסה נתקלים בסירוב, אז מי שמבקשים משכנתא נתקלים בחומות גבוהות יותר. הרעיון של מחיר למשתכן אולי יפה, אבל הביצוע לא משהו. רבים מעדיפים לוותר על הזכייה ולקנות בית בדרך הרגילה. יש גם מי שקונים בתים בצורה מושכלת, על פי יכולתם, באחת השכונות הותיקות, מתוך חוסר רצון להשתעבד למשכנתא בעיר בה התעסוקה אינה יציבה. 

דברים קשורים אחד בשני ובלי תעסוקה ושכר הולמים, קשה לעמוד במחירי רכישה ושכירות גבוהים. חוקי הנגב בבאר שבע, בזמנו, עשו טוב לעיר. הכי מקומם, זה שהם בוטלו בבאר שבע, אך הושארו ביישובים אחרים, בהם יישובים מבוססים. הקלה במס, מענקי דיור למי שמרכז חיים בבאר שבע, יצעידו את מי שגרים בעיר קדימה ואולי יגרמו לאחרים באמת לרצות לבוא אליה. 

 

לאתר הכתבה לחץ כאן

לכתבה במקומונט לחץ כאן

לכתבה באתר 31 מזרח לחץ כאן