"אלפי דירות פנויות ללא קונים, בגלל מחיר למשתכן" - כך אמר יו"ר ארגון הקבלנים אלי אביסור בכתבה של מיינט...

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בעוד שבמחוז המרכז מורגשת ירידה במחירי הדירות, במחוז הנגב והדרום עלו המחירים בשיעור של 1.1%. מנגד, חלה ירידה במספר העסקאות לרכישת דירה
 
אתר בנייה בבאר שבע. דירה ממוצעת עולה יותר ממיליון שקל. צילום: הרצל יוסף
בניגוד למחוזות אחרים בארץ, בהם ירדו בסוף השנה החולפת מחירי הדירות בשיעור שנע בין 0.1% (מחוז המרכז) לבין 1.4% (מחוז ירושלים), הרי שבמחוז הנגב והדרום עלו מחירי הדירות בשיעור של 1.1% . כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אודות השינוי במחירי שוק הדירות, שפורסמו בשבוע שעבר.

על פי הנתונים נמצא כי ברמה הארצית הממוצעת ירדו מחירי הדירות בחודשים אוקטובר־נובמבר 2018 בשיעור של 0.4% בהשוואה למחירי הדירות בחודשים ספטמבר־אוקטובר 2018, אך מחוז הדרום רשם את העלייה הגבוהה ביותר כשמחירי הדירות בו עלו בלמעלה מאחוז.

על פי הנתונים, מחירה של דירה ממוצעת במחוז הדרום עמד בסוף השנה האחרונה על 1.085 מיליון שקל, בעוד שבתחילת השנה החולפת עמד מחירה על 1.071 מיליון שקל. מפילוח מחירי הדירות באזור על פי מספר החדרים עולה כי העליות הבולטות נרשמו במחירי דירות בנות שניים וחצי עד שלושה חדרים ובדירות בנות חמישה וחצי עד שישה חדרים.

דירה בת שניים וחצי עד שלושה חדרים שעלתה בתחילת השנה 791 אלף שקל, מחירה האמיר בסוף השנה לכדי 803 אלף שקל. דירה בת חמישה וחצי עד שישה חדרים, שמחירה בתחילת השנה שעברה עמד על 1.83 מיליון שקל, נמכרה בסוף השנה האחרונה במחיר ממוצע של 1.89 מיליון שקל.

הנתונים גם מצביעים על כך שחלה ירידה גם במספר העסקאות. בעוד שברבעון הראשון של שנת 2018 בוצעו במחוז הדרום והנגב 3,234 עסקאות לרכישת דירה, הרי שברבעון השלישי של אותה שנה ירד מספרן לכדי 2,411. המשמעות: ירידה בשיעור של כ־25% במספר העסקאות.

בשבוע שעבר התריע יו"ר ארגון הקבלנים בנגב, אלי אביסרור, במסגרת הכנס השנתי של הארגון, כי הירידה בהתחלות הבנייה באזור הנגב ועליית מחירי הדירות בעקבות זאת, נובעים כתוצאה ממדיניות הממשלה בכל הנוגע לתוכנית 'מחיר למשתכן'.

לדברי אביסרור, "צעירים רבים מעדיפים להשתתף במכרזי 'מחיר למשתכן' במרכז הארץ וליהנות מרווחים ומתשואה גבוהה יותר. כתוצאה מכך ומההצפה של השוק בפרויקטים של 'מחיר למשתכן', עומדות אלפי יחידות דיור פנויות וללא קונים".