קבלנים ועובדים יקרים, אנו ניצבים בפני גל חום קיצוני. ניהול עבודות בניה בתנאי עומס חום קיצוני, מהווה אתגר ומחייב היערכות ומוכנות מיוחדת בכל הרמות: מודעות, מוכנות לוגיסטית ותכנון העבודה, באופן שיביא בחשבון את הצורך למזער ככל הניתן את ההשפעה המסוכנת של עומס חום קיצוני.

השבוע נהרגו 3 עובדים בענף הבניה. זהו מצב בלתי נסבל שחייבים לעצור אותו. זו איננה גזרת גורל. כל אחד במרחב אחריות צריך לעשות הכל כדי למנוע את התאונה הבאה.

מה הן דרכי המניעה? – 7 צעדים לניהול עבודות הבניה בתנאי עומס חום

תכנון עבודות – יש לתכנן את העבודות כך שתהיה חשיפה לפרקי זמן קצרים ככל הניתן לשמש. יש להעדיף עבודות פנים בתנאי צל, על פני עבודות חוץ.

ניהול לוחות זמנים – יש להתחיל את העבודה מוקדם ככל האפשר בבוקר, או לקראת ערב, כך שבשעות החמות של היום חלק גדול של עבודות הבניה כבר הסתיים.

ניהול מודעות העובדים – יש להגביר את מודעותם של העובדים לסכנות עומס החום. יש לתדרך את העובדים בתחילת יום העבודה ולהסביר להם את הסכנות, את הסימנים למצב של התייבשות ומכת חום ואת דרכי ההתנהגות והמניעה.

ניהול הפסקות, מנוחות ואספקת אמצעי הגנה – יש להרבות בהפסקות יזומות, בתנאי צל. יש להקצות לעובדים קרם הגנה מתאים.

אספקה יזומה של מי שתייה – יש להקפיד על שתייה מרובה. ראשי צוותים ייזמו הפסקות שתייה מרובות.

איתור סימנים ותסמינים – יש לנסות ולאתר סימנים מעידים של התייבשות או של מכת חום. מיד עם זיהוי סימנים כאלה, יש להפסיק את עבודתו של העובד, לקחת אותו למקום קריר וממוזג ככל האפשר (לדוגמה, למשרד מנהל העבודה מהנדס הביצוע, מנהל הפרויקט וכדומה).

הפעלת שירותי ההצלה – יש להפעיל שיקול דעת מחמיר בכל פעם שמתעורר ספק הקל ביותר באשר לאפשרות שהעובד נמצא במצב של התייבשות או מכת חום. במקרה כזה, יש להתייעץ עם מד"א ואף להזעיק אמבולנס.

קבלנים יקרים. עבודה בתנאי עומס חום מחייבת היערכות מיוחדת ולקיחה בחשבון כי תנאים אלה משפיעים פעמיים: הם מסכנים את בריאותו של האדם והם משפיעים על התנהגותו, עד כדי כך שבתנאים כאלה עלול העובד לסכן את עצמו ואת האחרים.
זכרו, מוכנות היא תנאי לביצוע בטוח ויעיל של עבודות. שמים את המוכנות במרכז.

אלוף מיל' איל בן ראובן
ראש מטה הבטיחות