חידוד נהלים ודגשי בטיחות לאור מותו של עובד בתאונה בתל אביב. מטה הבטיחות מבקש לתזכר את כללי העבודה הנכונים והבטוחים בעת השימוש בבמת הרמה ומביא בפניכם את עיקרי הכללים שיסייעו לכם במניעת תאונות

העובדות המתוארות במסמך זה הינן בהתאם להתרשמות נציג מטה הבטיחות שביקר בשטח ועל דעתו בלבד. אין לראות בעובדות המתוארות כתיאור העובדות כפי שאירעו בפועל. תיאור העובדות אינו בא להחליף את ממצאי החקירה של גוף מוסמך. יובהר כי ההמלצות המתוארות אינן באות להחליף את הפעולות הנדרשות מהקבלן על פי כל דין, חוק או תקנה והן אינן באות במקום הנחיות הרשויות המוסמכות. 


בתאריך 14 במאי 2020, נמחץ עובד למוות במהלך עבודה על גבי במת הרמה. נסיבות האירוע נחקרות על ידי משטרת ישראל ועל ידי גורמי חקירה מוסמכים. בשלב זה, לא ברור האם האירוע נגרם כתוצאה מתקלה טכנית או כתוצאה מתפעול לקוי של במת ההרמה.

מטה הבטיחות מבקש לתזכר את כללי העבודה הנכונים והבטוחים בעת השימוש בבמת הרמה ומביא בפניכם את עיקרי הכללים שיסייעו לכם במניעת תאונות

בדיקות במת ההרמה

המיתקן נבדק בדיקה יסודית בידי בודק מוסמך, אחת לשישה חודשים ונתקבל מהבודק תסקיר בדיקה המאשר את תקינות המיתקן להפעלה בטוחה.
בבדיקה שערך העובד המפעיל בתחילת כל יום, בטרם הפעלת המיתקן, לא נתגלו ממצאים חריגים במרכיבי במת ההרמה ומערכות ההפעלה של המיתקן. 
לא נמצאו שיבושים בהפעלה, תגובות לא תקינות של לחצני חירום וידיות ההפעלה וכיוצא באלה.

רתימה לנקודות עיגון

קיימות נקודות עיגון במשטח העבודה או בסל המיתקן, לצורך ריתום העובד או העובדים באופן בטוח באמצעות מערכת למניעת נפילה. 
כל עובד בבמת ההרמה יהיה רתום לנקודת עיגון במיתקן.

הסמכה

העובד המפעיל את המיתקן הוא מי שהוכשר להפעלת המיתקן והוא הוסמך על ידי מבצע הבניה, כמפורט בתקנה 18(ג) לתקנות העגורנאים.

דרכי גישה וסביבת העבודה

דרכי גישה למקום ביצוע העבודה, לרבות מכשולים שסומנו באופן בולט לעין, כדי לאפשר למפעיל לראותם מבעוד מועד.
המיתקן לא נמצא בשיפוע מסוכן. 

נוכחות צופה

בזמן עבודת במת ההרמה, יימצא סמוך לבמה עובד נוסף (צופה) שיקיים קשר עין עם העובדים הנמצאים על במת ההרמה. הצופה יכיר היטב את מתגי ההפעלה ואת פטריית החירום הנמצאים בחלקה התחתון של במת ההרמה.
במקרה חירום יתריע הצופה על סכנה קרבה ויתפעל את פטריית החירום ומתגי ההפעלה כפי שיידרש.

בדיוק, ולא בערך...
בטיחות זה עולם של בדיוק ולא עולם של בערך. עבודה מדויקת, הינה עבודה לפי כל כללי המקצוע, קלים כחמורים, זו דרישה מקצועית גורפת ובעיקר, צוו מוסרי מוחלט.

 ראש מטה הבטיחות

אלוף במיל׳ איל בן ראובן