חברי ארגון הקבלנים בנגב, לעיונכם תחקיר על תאונה שהפעם לא עלתה בחיי אדם. חשוב להפיק לקחים גם ממקרים של "כמעט", ויש הרבה מקרים כאלה.

 המרחק בין כמעט הרוגים לבין הרוגים בתאונה הוא קטנטן.
 

תחקיר 4#
תאונת עגורנים - זרוע עגורן פגעה בכבל הרמה של עגורן מהאתר הסמוך וכמעט גרם לפגיעה בחיי אדם. העגורן שנפגע הניף תבנית יציקה, ההתנגשות של זרוע העגורן הנוסף גרמה לנפילת התבנית. בנס לא נגרם נזק לרכוש או לנפגעים.
*
מוזמנים לקרוא את התחקיר ולשתף אותנו בתגובות מה לדעתכם ניתן היה לעשות אחרת. אנו קוראים לחברות בנייה להמשיך ולתחקר אירועים ולשתף אותנו, ואנו נפרסמם בעילום שם כדי שכולם יוכלו ללמוד מהם.
*
"כיוונו אותי להרים ברזל במרחק קצר יחסית מהתורן, והסתכלתי לכיוון האתת והעובד הנוסף שהיה איתו. " סיפר ד', מפעיל העגורן המוסמך ששימש על תקן מחליף למפעיל הקבוע, "לא שמתי לב שהמנוף באתר הסמוך עם הזרוע לכיווני, בקושי ראו את הכבלים".

מסקנות התחקיר שבוצע על ידי חברת הבנייה הצביעו כי התאונה נבעה מהסיבות הבאות:
• שילוב של הפרשי גובה משמעותיים בין העגורן באתר הסמוך לעגורן באתר.
• צבע קיר הבטון שנמצא מאחורי כבלי ההרמה של העגורן הסמוך ומיקום האתת אשר כיוון את מניף העגורן הקשו על זיהוי נוכחות העגורן הסמוך.
• העובדה שמפעיל העגורן הקבוע הוחלף זמנית.

חברת הבנייה יישמה את ממצאי התחקיר. כדי למנוע ממקרים דומים להישנות, זה מה שהיא עשתה:

✅ שיחה עם מפעילי העגורנים למתן תשומת לב כל זמן בו הם עם הזרוע במצב של חפיפה.

✅ נמסר מכשיר קשר נוסף למפעילי העגורנים אשר יהיה בתדר שקט ובו הם יתאמו כניסה לשטח חפיפה.

✅ ניתן דגש לאתתים באתר למתן תשומת לב בזמן כיוון העגורן לשטח חפיפה.

✅ נקבעה פגישה של מנהלי העבודה והעגורנים לקביעת נהלי עבודה בחפיפה.

✅ ניתן דגש מיוחד לוודא כי בזמן החלפת מנופאי או מפעיל מלגזה וכו' תבוצע "החלפת משמרת" יסודית מא' עד ת' עם מתן דגשים על סיכונים כלליים וספציפיים לעמדת העבודה.