בתקופה האחרונה אנו עדים לעלייה במספר התאונות עקב קריסת מבנים על עובדים. אנו לא יכולים לתת לזה לעבור לסדר היום. מדובר בחיי אדם! ב"נקודת מפנה" זו מבקש מטה הבטיחות להפנות את תשומת לב העוסקים בבנייה בסכנות שמקורן בהתמוטטות או קריסה, במהלך ביצוע עבודות בניה.
נקודת מפנה מס' 42
ניתן להצביע על 6 תרחישים עיקריים: תרחיש מס' 1: עבודות הריסה.
תרחיש מס' 2: עבודות עפר - חפירה של תעלות או חציבת קיר.
תרחיש מס' 3: "קיצורי דרך"- קיצור לוחות זמנים, לדוגמה: המתנה חסרה (לא ממתין מספיק זמן) שבטון יתקשה וישיג את תכונותיו.
תרחיש מס' 4: הרכבה לא נכונה של פיגום, מעלית או מתקן הרמה אחר.
תרחיש מס' 5: מניעת התמוטטות של תבניות, טפסות נשענות, והשענה ואחסון של רכיבים טרומיים .
תרחיש מס' 6: - תכנון קונסטרוקטיבי לקוי.
תקנות הבטיחות בעבודות בניה נותנות מענה לתרחישים עיקריים:
• מניעת תרחיש מס' 1- דרישה שמנהל עבודת הריסה יהיה בעל ניסיון של שנה אחת לפחות בעבודות הריסה.
• מניעת תרחיש מס' 2 - הוראות מפורטות לגבי ביצוע חפירות ומניעת התמוטטות של דופן תעלה על מי שעובד בתוכה, וכן מניעת התמוטטות של קיר חצוב.
• מניעת תרחיש מס' 4 - הוראות להרכבה או בדיקה של פיגומים, עגורנים, מעליות, ואמצעי הרמה אחרים.
• מניעת תרחיש מס' 5 - הוראות אחסון ואבטחה של תבניות וטפסות, למניעת נפילה או התמוטטות.
• מניעת תרחיש מס' 6 - הוראות להקמה של מבני מתכת.
בנוסף, קיימות דרישות מקצועיות מפורטות המתייחסות לתכנון וביצוע קונסטרוקטיבי, לבדיקות בטון לאחר יציקתו על ידי מעבדות מכון התקנים הישראלי ומעבדות מורשות נוספות. וכן, הוראות ספציפיות למניעת התמוטטות. מבצעי עבודות בניה, מנהלי פרויקטים, מנהלי עבודה וממונים על הבטיחות מתבקשים לרענן את ידיעותיהם במטרה למנוע תרחישים של התמוטטות וקריסה. זה אפשרי, זה מקצועי וזה נכון. ככה בונים בישראל.
זכרו, בטיחות- דרך המלך למצוינות ולאפס כשלים.