ב29.11.2021, התחשמל עובד ונפצע קשה באתר תמ"א ברחוב נתן אלבז באשדוד, כתוצאה מצינור משאבת בטון שפגע בקו מתח גבוה. העובד מורדם ומונשם כעת. האירוע הנ"ל זהה לתאונה קטלנית שאירעה לפני פחות מחודשיים באתר בנייה לא מוכר (בנייה עצמית) ביישוב בת שלמה, במסגרתה מצא פועל את מותו.

 

מטה הבטיחות מבקש להזכיר לכל העוסקים בעבודות הבניה את תקנות הבטיחות בעבודה בקרבת קווי חשמל (תקנה 164 לתקנות הבטיחות בעבודות בניה):

164. (א) לא תבוצע כל עבודה באתר במרחק קטן מ-3.25 מטרים מתילים של קווי חשמל במתח עד 33,000 וולט, או במרחק קטן מ-5 מטרים מתילים של קווי חשמל במתח העולה על 33,000 וולט, אלא בתנאים האמורים בתקנת משנה (ב).
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), אם מתבצעת העבודה במרחקים קטנים מן האמור בה, יש לנקוט צעדים אלה:
(1) העבודה לא תבוצע אלא אם כן הקווים מנותקים ממקור אספקת המתח.
(2) אם הדרישה לפי פסקה (1) אינה מעשית בנסיבות הענין, יינקטו אמצעים מיוחדים כגון התקנת מחיצות או גדרות למניעת מגע ישיר, או בלתי ישיר, של אדם בתילים של קווי חשמל הנמצאים תחת מתח; בעת התקנה או פירוק של מחיצות או גדרות כאמור, יהיו הקווים החשמליים מנותקים ממקור אספקת המתח.
(ג) עבודה או תנועה בקרבת קווי חשמל תתבצע כך שתימנע כל נגיעה בתילי החשמל או העמודים, לרבות ציודם, יסודותיהם או עוגניהם, או התקרבות יתר אליהם.

מבצעי עבודות בניה, מתבקשים לחדד את מודעותם לקיומם של קווי מתח ולפעול על פי הנדרש בתקנות על מנת למנוע תאונות התחשמלות. תשומת לב מיוחדת נדרשת בפרויקטים של תמ"א 38, בשל הקרבה המסוכנת שבין הבניינים הקיימים שאותם מרחיבים או מחזקים, לבין קווי ה'אפס' של הרחוב, שבהם או בקרבתם עלולים להימצא קווי מתח גבוה.